Onderstaand vindt u een samenvatting van ons Pedagogisch beleidsplan!
Onze missie
De missie van De Sterren is het bieden van verantwoorde kinderopvang waarbij deze toegankelijk is voor een zo breed mogelijke groep kinderen. Dit wil zeggen dat alle kinderen, ongeacht welke vorm van onderwijs zij volgen, welkom zijn. Kinderen stimuleren in sociale interactie en kennis laten maken met de omgeving en de natuur neemt hierbij een centrale plaats in.
Onze visie
Kinderen die op verschillende scholen onderwijs volgen krijgen de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen op de BSO. Zo doen zij sociale contacten op met verschillende soorten kinderen en leren zij omgaan met kinderen die anders of juist hetzelfde zijn als zijzelf. Het inzetten van spelen in de omgeving door dagelijks op pad te gaan zorgt ervoor dat kinderen steeds weer geprikkeld en gestimuleerd raken in hun ontwikkeling en zich daarnaast ook vertrouwd voelen op plekken die de omgeving rijk is. Tevens wordt op deze manier de zelfstandigheid van de kinderen gestimuleerd, kinderen gaan eerder zelfstandig naar buiten en maken makkelijker contact, zij hebben hier op de BSO immers al mee geoefend!
Belangrijk hierbij is dat kinderen met plezier naar De Sterren komen. Een kind dat plezier heeft staat immers open voor contact, spel en ontwikkeling.
Pedagogische doelen
Hoe doe je dat nu, die missie en visie vormgeven op de BSO? Hoe zorgen wij er bij De Sterren voor dat kinderopvang echt zo wordt vormgegeven? Om hier richting aan te geven werken we dagelijks vanuit onze missie en visie aan onderstaande vier kerndoelen, te weten;
- Emotionele veiligheid
- Persoonlijke competentie
- Sociale competentie
- Morele competentie
Hoe ziet de organisatie van de groep eruit?
Bij De Sterren kiezen we voor kleinschalige opvang. Dit betekent dat wij op onze locatie slechts één stamgroep hebben waarop maximaal 15 kinderen worden opgevangen. Wij vinden het namelijk belangrijk om elkaar te kennen, dit geldt zowel voor de kinderen als ook voor de ouders en collega’s en een kleinschalige setting draagt hier aan bij.
Eten en drinken
Bij De Sterren hechten we waarde aan een gezamenlijk tafelmoment. Hierin is er contact tussen de pedagogisch medewerker en de kinderen en tussen de kinderen onderling. Kinderen die in spel misschien minder snel bij elkaar aansluiten kunnen tijdens het tafelmoment wel contact maken. Wij zorgen bij De Sterren voor het eten en het drinken. Het kind hoeft dit niet van thuis mee te nemen. Belangrijk is wel dat wij op de hoogte zijn van dieetwensen of allergieën, op deze manier kunnen we aansluiten bij de behoefte van elk kind en voelen kinderen zich tijdens het tafelmoment ook gekend.
Kennismaken en aanmelden
Voordat kinderen starten is er altijd een kennismakingsgesprek. Hierin wordt aan de ouders verteld wat de werkwijze bij De Sterren is. Ook wordt er een rondleiding op de locatie gegeven. Of kinderen meekomen naar dit gesprek is per kennismaking verschillend. Sommige ouders vinden het fijn om eerst zelf een kijkje te nemen, anderen willen hun kind vanaf het begin bij het contact met de BSO betrekken.
Oudercontact
Bij BSO+ De Sterren vinden we een goed oudercontact belangrijk. Oudercontact is namelijk van belang om goede opvang te kunnen bieden aan uw kind! Door te weten hoe het met een kind gaat, zowel tijdens als buiten de BSO, kunnen we daar waar mogelijk en nodig aansluiten bij de behoeftes van het kind. Oudercontact bij De Sterren betekent onder andere dat we elke dag een kort verslagje schrijven over hoe het die dag is geweest en dit plaatsen in Bitcare (ouderapp) aan het einde van de dag.
Mentorschap & welbevinden
Op de BSO heeft elk kind zijn of haar eigen mentor. Hierbij is het streven dat de mentor tevens één van de gezichten is op één van de dagen waarop uw kind naar de BSO komt. Wie de mentor is, is bekend bij de mentor natuurlijk maar ook bij het kind zelf en bij de ouders. In Bitcare kunt u daarnaast bij “relaties” zien wie de mentor van het kind is.
Vervoer van school of thuis naar de BSO
Omdat kinderen van verschillende scholen naar De Sterren komen, om verschillende redenen, wordt per kind gekeken naar de mogelijkheden tot vervoer. Wij doen ons best om zelf alle kinderen uit school op te halen. Dit zodat er contact is tussen school en BSO op het moment dat de school uit gaat en dan kunnen eventuele bijzonderheden van de schooldag makkelijk worden overgedragen aan de pedagogisch medewerker van de BSO. Het ophalen van de kinderen uit school doen we met behulp van auto’s, de Stint, taxibusjes of lopend. Voor de kinderen die met de auto worden opgehaald zijn stoelverhogers aanwezig.
Dagen inhalen, ruilen en studiedagen
Het kan voorkomen dat uw kind een keer niet naar de BSO komt of dat u juist incidenteel een dag extra BSO nodig heeft. Ook kan het voorkomen dat uw kind een studiedag heeft op school en u daarom extra of langer opvang nodig heeft. Voor zowel het ruilen van dagen, het afnemen van extra dagen als ook het inhalen van dagen hanteren wij de volgende procedure;
- U vraagt de betreffende dagen bij voorkeur twee weken vooraf via de mail aan, hierbij duidelijk de naam van het kind of de kinderen en de betreffende datum aangegeven !
- U ontvangt van ons via Bitcare een bericht of de aanvraag gehonoreerd wordt
Of een verzoek gehonoreerd wordt is afhankelijk van de volgende omstandigheden;
- De leidster-kind ratio mag niet worden overschreden (wij werken met 1 pedagogisch medewerker op maximaal 7 kinderen, vanaf 8 kinderen werken wij met een tweede pedagogisch medewerker)
- Het totaal aantal kinderen op de groep mag niet worden overschreden.
- Of een kind past binnen de groepsdynamiek van de gevraagde ruil- of inhaal dag
- Of het kind door de BSO kan worden opgehaald van school, indien dit niet mogelijk is kijken we naar de mogelijkheden tot taxivervoer of we vragen aan ouders om zelf vervoer (van school) naar de BSO te regelen.
Wij vangen in principe geen studiedagen van kinderen op omdat kinderen van veel verschillende scholen komen en studiedagen dus verschillend vallen. Indien dit toch wenselijk is vragen wij ouders om dit bij de start van het schooljaar aan ons te melden om welke dagen dit gaat en deze door te geven via bovenstaande procedure. Indien er voor minimaal vier kinderen op dezelfde dag een aanvraag tot opvang wordt gedaan bekijken wij hiertoe de mogelijkheden.
Op pad, het hoe en waarheen!
Naast een direct aangrenzende buitenruimte met ruimte voor een zandbak en een kleinschalig potje voetbal en de experimentele moestuinbakken, het Vikingschip en de waterpomp op het Hommelveld gaan we dagelijks op pad. Bij BSO+ De Sterren vinden we het namelijk belangrijk dat kinderen niet alleen in contact staan met zichzelf en anderen maar ook met hun omgeving. Het kan echter sporadisch voorkomen dat we door omstandigheden (weer, bijzonderheden vanuit school, bijzonderheden bij kinderen of vertragingen bij het taxivervoer) op locatie blijven en hier, naast vrij spel, activiteiten verzorgen.
Veiligheid
Goede kinderopvang is tevens veilige kinderopvang. Niet alleen schoon, heel en veilig op het fysieke vlak maar ook op sociaal emotioneel gebied. Om de veiligheid binnen De Sterren te waarborgen werken wij in elk geval met de verschillende maatregelen, een uitgebreide uitwerking van deze maatregelen kunt u onder andere vinden in onze risico inventarisatie. Deze risico inventarisatie is digitaal in te zien op locatie door alle personeelsleden, ouders of inspecteurs.
Informatieoverdracht en gegevensuitwisseling
Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met informatie over personen maar zeker met informatie over kinderen. Binnen BSO+ De Sterren onderscheiden we enerzijds de informatie overdracht met ouders en anderzijds gegevensuitwisseling met overige partijen zoals school, hulpverlening of vervoersinstanties.
Met ouders en collega’s van BSO+ De Sterren wisselen wij dagelijks informatie uit over kinderen. Zowel tijdens de overdracht bij het halen of brengen van kinderen maar ook aan het eind van de dag middels een email of overdracht.
Gegevensuitwisseling zonder uitdrukkelijke toestemming van ouders vindt alleen plaats bij de dagelijkse overdracht bij het ophalen van school, de BSO, of met de vervoersmaatschappij en in het op dat moment huidige belang van het kind. Deze overdracht gaat alleen over betreffende bijzonderheden omtrent het kind van die dag of dat moment. Gegevensuitwisseling met betrekking tot andere zaken omtrent uw kind en school of vervoersmaatschappij worden nooit zonder uw medeweten en toestemming gedaan.
De BSO heeft daarnaast in het kader van de veiligheid van het kind de meldplicht bij vermoedens van kindermishandeling. Voordat hiervan een melding wordt gedaan worden ouders vooraf hierover geïnformeerd, zowel mondeling als schriftelijk.
Overige (zorg) activiteiten binnen De Sterren
Naast de “reguliere” BSO opvang bieden we bij De Sterren nog een aantal activiteiten aan die gerelateerd zijn aan de BSO.
- Pubergroep
- Zaterdaggroep
- Logeren
- 1 op 1 begeleiding; bij ons op locatie, op school of thuis
- Activerend werk; een stageplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt